Keszthely Kistérségi társulás KKTI
Bókaháza
Esztergályhorváti
Gétye
Gyenesdiás
Karmacs
Keszthely
Sármellék
Szentgyörgyvár
Vállus
Várvölgy
Vindornyafok
Vindornyalak
Vonyarcvashegy
Zalaapáti
Zalaszántó
Zalavár
Összes település
Keszthely Kistérségi társulási Iroda
Keszthely társulásspacerSZSZKspacerValcum Nkft.spacerLeaderspacerKözkincsspacerActive Ageing AT-HUspacerEgyütt könnyebb! BLOGspacerCivilfórumspacer

Ma: László napja van
-

2020 Augusztus

+
VHKSzCsPSzo
      1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031     
Ugrás a mai napra

Támogatók

AT-HU.NET

EU REGIONAL POLICY

banner

Versenyben a Kékszalagért – Az ötvenkettedszer rajtoló viadal történetéből szemezgettünk

printerfriendly

2020. július 29. 08:55:33

Csütörtökön rajtol Balatonfüredről a Kékszalag vitorlásverseny idei viadala. Cikkünk ebből az alkalomból tekinti át Európa legrégebbi és legnagyobb távú tókerülő versenyének történetét, illetve annak zalai vonatkozásait.

 

A Kékszalag ma már egyszerre verseny és fogalom. Az eredeti kiírásban a leggyorsabb vitorlás hajónak járt a Balaton kékszalagja. De milyen lehetett a kezdet, és akkor kik versenyeztek, illetve nyertek?

Az első viadal 1934-ben hajnali fél ötkor indult, és a 21 fős mezőnyből nyert a Rabonban hajó, amely éjfél után 13 perccel ért célba. Sajnos a hajó 1972-ben megsemmisült.

Nyolcvan évvel ezelőtt, 1940. július 21-én 8 órakor 2 ágyúlövés után startolt el negyedízben a „Kék szalag” verseny Balatonfüredről. Az útvonal Balatonkenese–Siófok–Keszthely–Révfülöp–Balatonfüred volt, vagyis mintegy 160 kilométer. Az első fordulót Balatonkenesén sárga lobogós bója, majd Keszthelyen nappal sárga zászlós, éjjel vörös lámpával világított csónak jelezte. A mezőnyt egy motoros hajó követte, és tiltva volt a kikötés, valamint a hajóból való kiszállás, viszont megengedték élelmiszer felvételét út közben. A verseny fővédnöke a kormányzó volt, védnöki tisztet Festetics György herceg is vállalt. Öt tagból állt a versenybíróság, és 43 tagú rendezőbizottság felelt a versenyért.

A viadalra 47 hajó nevezett, köztük a 30 négyzetméteres, tőkesúlyos cirkálók között a dr. Ugron Gábor vezette Rabonban, valamint az előző győztes, a Kovács Béla által irányított Kincsem III.

A győztes nyerte a „Balaton Kék Szalagját”, valamint vándordíjat és tiszteletdíjat is. A hajó a következő versenyig jogosult volt árbocán a kék szalagot viselni. A győztes hajó legénysége ezüstből készült érmet, a többi bronzot kapott. A vándordíjon pedig feltüntetésre került a győztes hajó és annak vezetője, valamint klubja.

Az egyes kategóriák – hat volt összesen – győztesei és helyezettjei tiszteletdíjban részesültek. Minden, a távot teljesítő hajó plakettet kapott. Az évad végén külön díjkiosztó vacsorát rendeztek.

A versenyt egyébként nem kis meglepetésre egy hölgy kormányozta hajó, a Tramontana nyerte, amelyik addig nem is indult ezen a versenyen. Reggel 4 óra 52-kor ért a célba. A vízi jármű 1910-ben épült és ma is megtekinthető. Egyedülálló módon hétszer nyerte meg a versenyt ez a tőkesúlyos hajó. Sokak szerint kis szélben verhetetlen volt.

Kormányosa dr. Kultsár Istvánné született Gordon Evelyn (1909–1993). Édesapja és férje is miniszteri tanácsos volt. Elsőként nyert hölgyként, és győzelmét két év múlva megismételte, pedig akkor egészen mások voltak az időjárási körülmények, 1942-ben ugyanis Szigligetnél óriási vihar csapott le, de Keszthelynél már a Tramontana vezetett, és helyezését meg is őrizte. Akkor egyébként augusztus 15-én indították el a versenyt.

A háború miatt viszont két esztendő múlva már akkor sem. Gordon Evelyn pedig a II. világháború után elhagyta az országot és Buenos Airesben hunyt el. A Kékszalag szervezői nem feledkeztek el róla és emlékét valóban megőrizték: 2011 óta a verseny legelőkelőbb helyen végző női kormányosa részesül a Gordon Evelyn-különdíjban. Elsőként ezt Németh Enikő kapta meg, aki a Krajcár 70-es cirkálóval bizonyult a nők mezőnyében a legjobbnak. Ráadásul nem akármilyen viszonyok között, ugyanis a szélcsendes időjárású 2010-es viadalt követő Kékszalagon helyenként 90 kilométer/órás sebességgel tombolt a vihar a Balatonon, Szigligetnél pedig az 1942-eshez hasonló körülmények uralkodtak.

A később Keszthelyről a balatonfüredi, majd fűzfői kikötőbe kerülő bajnoknő így emlékezett a közel egy évtizeddel ezelőtti versenyre és az ott elért győzelmére:

– Remek csapat jött össze akkor a Krajcáron tíz fővel, akik közül később többen is Keszthelyre kerültek. Gyerekkorunk óta ismertük egymást a többséggel, és igazi csapatmunka volt a győzelem. Én már három éve nem indultam Kékszalagon, viszont 11 esztendős Réka lányomnak rendszeresen szurkolhatok: ő optimist kategóriában versenyez, és edzőnője is szülővárosomból, Keszthelyről származik, Molnár Vera személyében.

Németh Enikő 18 éven át Balatonfüreden vezetett vitorlásklubot, jelenleg pedig, öt éve, Balatonfűzfőn teszi ugyanezt. Neve olvasható a 20. századi keszthelyi olimpikonok gránittábláján is a városban, miután Bácsics Katalinnal a 470-es kategóriában 1996-ban 18. helyet ért el az Atlantában megrendezett ötkarikás játékokon.

A Kékszalag startja idén az eredetileg tervezett július 2-ai időpontról július 30-ra került át. A távnak várhatóan több mint félezer induló vág neki Balatonfüredről.

 

Forrás: Iglódi Endre, Zalai Hírlap


vissza
Keresés
  
spacer
Hírlevél
Email cím

spacer
 

Keszthely- és környéke Kistérségi Többcélú Társulási Iroda
8360 Keszthely, Kossuth L. u. 42., tel: 83/515-490, fax: 83/515-494,
email: iroda@keszthelytarsulas.hu

© Moksaphoto